17 Mei 2010

PERTANDINGAN SYARAHAN & UJIAN BERTULIS DALAM BAHASA MALAYSIA PIALA PERPADUAN PERINGKAT DAERAH PONTIAN BAGI TAHUN 2010







Pada 28 April 2010 yang lalu, telah diadakan pertandingan syarahan dan menulis dalam Bahasa Malaysia Peringkat Daerah Pontian 2010. Pertandingan tersebut telah diadakan di Dewan Serbaguna SJK(c) Yu Ming, Pekan Nanas, Pontian.

Pertandingan ini telah disertai oleh 26 sekolah jenis kebangsaan di Daerah Pontian. Setiap sekolah dikehendaki untuk menghantar wakil seramai 5 orang murid. Iaitu seorang murid mewakili pertandingan syarahan, manakala selebihnya ialah untuk pertandingan ujian bertulis.

Pertandingan ini telah dihakimi oleh 4 orang hakim yang dijemput khas iaitu, En. Zainal Bin Sulaiman dari STMIS 1, En. Mokhtar Bin Jastan dari SK. Melayu Raya, En. Ayub Bin Abd. Rahim dari SK. Pt. Patah, dan Pn. Norzehan Binti Hj. Hanafiah dari SK. Sg. Bunyi.

Antara objektif pertandingan ini diadakan ialah:
- Menggalakkan murid-murid SJK(c) dan SJK(T) menguasai serta mempertingkatkan taraf penggunaan Bahasa Malaysia.
- Menggalakkan murid-murid SJK(c) dan SJK(T) bertutur dalam Bahasa Malaysia.
- Merapatkan hubungan antara guru SJK(c) dan SJK(T) di Malaysia.
- Menanam semangat perpaduan dan muhibah.
- Menanam semangat Bahasa Malaysia.

SJK(c) Chung Hwa telah mengahantar 5 orang wakil iaitu Pui Mei Shi untuk pertandingan syarahan dengan tajuk "Negara Harmoni, Rakyat Diberkati", dan selebihnya iaitu Tan Zi Hao, Toh Wee Hong, Ker Huey Chyi, dan Ser Shao Peng untuk pertandingan ujian bertulis. Walau bagaimanapun, wakil SJK(c) Chung Hwa gagal memenangi sebarang pertandingan kerana wakil-wakil dari sekolah lain hebat-hebat dan mantap-mantap belaka. Diharapkan pada masa hadapan akan ada wakil dari SJK(c) Chung Hwa yang akan memenangi pertandingan seperti ini.

Secara kesimpulannya, pertandingan seperti ini amat baik diadakan dan banyak pula faedahnya kepada murid-murid. Semoga pertandingan seperti ini akan dapat diteruskan lagi malah diperbanyakkan lagi agar semangat Bahasa Malaysia ini akan dapat diterapkan di dalam jiwa murid-murid SJK(c) dan SJK(T), sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan