28 Februari 2010

Sambutan Maulidur Rasul 'Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah'




Pada 26 Februari yang lepas, adalah merupakan perayaan Maulidur Rasul. Tema pada tahun ini ialah 'Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah'.

Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah merupakan hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. Hari kelahiran Nabi Muhammad S.A.W jatuh pada hari isnin 12 Rabiul Awal Tahun Gajah.Baginda merupakan nabi terakhir yang diutuskan kepada umat manusia oleh Allah S.W.T.

Umumnya pada hari ini, pelbagai aktiviti dilakukan bagi mengingati junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Antara aktiviti yang dilakukan ialah perarakan beramai-ramai sambil mengalunkan selawat memuji-muji baginda, ceramah, dan segala aktiviti yang berunsurkan keagamaan dan kecintaan kepada baginda. Aktiviti seperti ini secara tidak langsung akan dapat menguatkan lagi ikatan persaudaraan sesama manusia selaras dengan tema Maulidur Rasul tahun ini iaitu 'Memantap Ukhwah, Memperkasa Ummah'.

Kita diminta untuk memantapkan ukhwah atau persaudaraan kerana sekiranya kita bersatu maka kita akan menjadi kuat. Bak kata pepatah 'Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh'. Kita semua diminta untuk mencontohi Nabi Muhammad S.A.W kerana baginda mempunyai akhlak yang sangat terpuji di samping budi pekerti yang mulia. Sekiranya kita dapat mennjadikan baginda sebagai contoh maka nescaya segala perkara yang keji ataupun jahat InsyaAllah tidak akan berlaku kepada kita.

Akhir kata dengan kehadiran hari memperingati ulang tahun Rasulullah S.A.W pada tahun ini, kita semua akan berubah kepada sesuatu yang lebih baik, kita semua akan menghormati dan dihormati dan tidak lagi mengeji atau dikeji antara satu sama lain. Semoga dengan ini kita akan dapat hidup saling berharmoni di bumi bertuah dan tercinta ini iaitu Bumi Malaysia.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan